پوکى استخوان به علت کاهش میزان کلسیم در استخوان ایجاد مى شود که اغلب در خانم ها بعد از دوران یائسگى و در آقایان بعد از سن ۷۰ سالگى دیده مى شود. علائم این بیمارى شامل دردپشت، کاهش قد و افزایش احتمال شکستگى هاى استخوان است. ارث، رژیم غذایى و ورزش از عوامل مهمى هستند که به طور مستقیم با این بیمارى در ارتباط اند. بعد از ۳۰ سالگى کلسیم همانند سال هاى قبل زندگى به توده استخوانى اضافه نشده و در استخوان سازى به خوبى قبل عمل نمى کند و به همین علت در این دوران مصرف مواد غذایى حاوى کلسیم براى حفظ توده استخوانى و جلوگیرى از کاهش توده استخوان ضرورى است. خانم ها بعد از سنین یائسگى براى پیشگیرى از کاهش توده هاى استخوانى شان بایستى از غذاهاى حاوى استروژن بالا مثل لوبیاى سویا (یا آجیل سویا) مصرف کنند. ورزش هاى ساده مثل پیاده روى، بدنسازى و یوگا در حفظ توده هاى استخوانى بسیار مفید است.
مصرف مواد پرپروتئین ممکن است سبب خروج کلسیم از استخوان هاى بدن شود. نمک، قهوه (۲ یا ۳ استکان در روز)، نوشابه هاى گازدار، سیگار و ورزش هاى شدید نیز سبب خروج کلسیم از استخوان مى شود بنابراین توصیه مى شود از مصرف مواد غذایى مذکور در صورت ابتلاى به این بیمارى پرهیز شود. از طرف دیگر مصرف مواد حاوى منیزیم، ویتامین D، برون (که در میوه ها و آجیل موجود است)، منگنز و روى (زینک) در استخوان سازى توسط کلسیم نقش مهمى را ایفا مى کنند. تحقیقات نشان داده است که مصرف سویا به علت وجود ماده اى به نام ایزوفلاونوئید باعث افزایش تراکم استخوانى مى شود. توجه داشته باشید که مصرف بیش از هزار و پانصد میلى گرم کلسیم در روز (مجموع دریافتى از طریق مواد غذایى یا اشکال دارویى) توصیه نمى شود چرا که با توجه به نقش عوامل ژنتیک در بروز این بیمارى مصرف مقادیر زیاد جبران کمبودهاى مذکور را نمى کند و ممکن است باعث عوارض ناشى از ازدیاد مصرف آن شود.

•مواد مغذى براى پوکى استخوان- کلسیم: قابل جذب ترین فرم آن به صورت ترکیبات سیتراته، لاکتاته وآسپارات است.
- منیزیم: کمبود این ماده معدنى اغلب در بیماران مبتلا به پوکى استخوان دیده مى شود و مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانى مى گردد.
- ویتامینD : همراه با کلسیم بایستى مصرف شود تا حداکثر تاثیرگذارى آن انجام شود.
- برون: در میوه ها و آجیل ها یافت مى شود.
- مس: باعث جلوگیرى از کاهش توده هاى استخوانى شده و در تنظیم روى هم موثر است.
- ویتامینK : در خانم هاى بعد از سنین یائسگى لازم است که باعث جلوگیرى از کاهش کلسیم و همچنین باعث افزایش تراکم استخوان مى شود.
- سیلیکون: ماده اى است که باعث افزایش تراکم مواد معدنى در استخوان مى شود.
- استرونتیوم: باعث کاهش دردهاى استخوان ها و افزایش توده هاى استخوانى مى شود.

دیگر مواد غذایى مفید در پیشگیرى از پوکى استخوان عبارتند از:
حبوبات، جو، میوه هاى تازه، آناناس، سیب، گلابى، انگور، کشمش، خرما، هلو، سبزیجات تازه، سبزیجات با برگ سبز، کلم بروکلى، کلم، آواکادو، اسفناج، مارچوبه، پیاز، جعفرى، انواع سویا، لبنیات کم چرب، ماهى و غذاهاى دریایى، تخم مرغ، عسل، سیر، فلفل سیاه، زنجبیل و آب میوه هایى مثل آب سیب، آب هویج، شربت لیمو و آب آناناس

/ 0 نظر / 8 بازدید