یائسگی واقعاً یک رویداد نیست؛ بلکه فرایندی است که می تواند یک دهه یا بیشتر طول بکشد. زنان اغلب در اوایل چهل سالگی یا حتی قبل از آن متوجه در چرخه های قاعدگی خود می شوند. دوره های خونریزی ممکن است کوتاه تر و یا بلند تر، خفیف تر یا شدیدتر شوند ؛ این دوره ها ممکن است به هم نزدیک یا از هم دور شود.
در همین زمان که به نام دوره ی پیش یائسگی معروف است، تخمدان ها به تدریج تولید هورمون زنانه ی استروژن را کاهش می دهند و زنان متوجه آثار این تغییر بر روی بدن خود می شوند.
دکتر سوزن ام. لارک می گوید:



«در حدود 20 تا 25 درصد از زنان، تولید استروژن متوقف نمی شود ؛ حتی پس از آنکه تخمدان های این زنان از تولید استروژن باز ایستاد، غدد فوق کلیوی این زنان و بخش کوچکی از هر تخمدان به نام استروما به تولید مقدار اندکی از این هورمون ادامه می دهد. این مقدار کم، جهت دور نگه داشتن افراد از اکثر علایم ناراحت کننده ی یائسگی کافی است. رژیم غذایی مناسب، دوری از استرس، ورزش مرتب و عدم مصرف مواد حاوی کافئین (قهوه، چای، نوشابه ها) در این میان نقش اساسی دارند.
در این میان تغذیه نقش مهمی دارد؛ به عنوان نمونه ویتامین E می تواند گر گرفتگی، تعریق شبانه، تغییر خلق و خو و حتی خشکی مهبل را درمان کند.
ویتامین C و بیوفلانوئیدها" 1 ".از طریق استحکام بخشیدن به جدار مویرگ ها، که ضعیف ترین مناطق عروقی قبل و در حین خونریزی می باشند، میزان خونریزی را کاهش می دهند. این دو ماده می توانند به زنان یائسه ای که در این دوران دچار افزایش خونریزی هستند، کمک کند»" 2 ".
آیا می دانید؟
بیش از 300 بافت مختلف بدن برای استروژن، گیرنده دارند یعنی به نوعی این بافت ها، تحت تأثیر این هورمون هستند. وقتی استروژن کم می شود دستگاه های مختلف بدن تحت تاثیر قرار می گیرند؛ از جمله دستگاه های جنسی، دستگاههای ادراری، پستان ها، پوست و مو، پرده های مخاطی، استخوان ها، قلب و عروق خونی، عضلات، لگن و مغز و ...
دکتر رابرت گیلر می گوید: «بنابر تجربه ی من، کاهش قند خون شایع ترین علت تشدید کننده ی گر گرفتگی است، با کنترل قند خون، شیوع گر گرفتگی کاهش می یابد»" 3 ".
در واقع با توصیه های بحث هیپوگلیسمی (لطفاً به بحث شکر و هیپوگلیسمی مراجعه کنید) و به ویژه با حذف قند از رژیم غذایی، کاهش مصرف کافئین، صرف غذا در زمانهای معین، مصرف پروتئین در هر وعده ی ناهار و شام و استفاده از مکمل غذای کروم، گر رفتگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد» دانشمندان متعددی، تاثیر روش زندگی را بر وقوع یائسگی
بررسی کرده اند، چنین به نظر می رسد که پس از وراثت، تغذیه عامل مهمی است برای تعیین زمانی که یک زن وارد مرحله ی تغییر زندگی خود می شود.
یک بررسی جامع در کشور گینه ی نو ثابت کرده است که یائسگی در زنانی که سوء تغذیه دارند حدوداً در 43 سالگی شروع می شود، در حالی که آنهایی که از تغذیه ی کافی و صحیح برخوردار هستند قبل از 47 سالگی یائسه نمی شوند.
تحقیق درباره ی گروههای پر جمعیت نشان می دهد، زنان اروپایی که به نظر می آید عادت های سالم تری نسبت به زنان آمریکایی دارند دیرتر یائسه می شوند" 1 ".
حدود 80 درصد زنان در دوران یائسگی از گر گرفتگی در عذاب هستند. علل گر گرفتگی هنوز کاملاً شناخته شده نیست. پژوهشگران به تازگی بیان کرده اند که تغییرات هورمونی قابل ملاحظه ای در دوران گر گرفتگی به وجود می آید.
هیپوتالاموس که در مغز واقع شده است، تنظیم کننده ی عادت ماهانه، درجه ی حرارت بدن و دستگاه مستقل عصبی است. در زمان یائسگی هیپوتالاموس بیش از حد به ضربه های خارجی حساس می شود. ورزش و تغذیه ی صحیح می تواند به اصلاح هورمون در حد طبیعی یاری رساند.
نکته ی مهم و اساسی: هورمون ها از ذرات غذا تشکیل شده اند و اگر حتی یک جزء از ماده ی غذایی از بین برود ممکن است کمبود یا عدم تعادل هورمونی ایجاد شود. پیشگیری از هر گونه بیماری جسمی همیشه بر درمان آن ترجیح دارد، بنابراین تغذیه اندامها و غدد با غذای مناسب، باید هدف اولیه ی ما در طول زندگی باشد.
تأکید بر مثبت و دوری از منفی، فرمول اساسی زندگی سالم است و برای زن یائسه ضرورت دارد. مصرف شکر بیش از حد، می تواند در هر زمان خطرآفرین باشد. هر گاه هورمون ها در نتیجه ی استروژن به طور کافی تولید نمی شود، این مواد بر غدد لوزالمعده نیز فشار می آورند که نتیجه ی آن نوسان میزان قند خون است»" 2 ".
شکر به طور قابل ملاحظه ای میزان چندین هورمون را، هنگامی که سعی در حفظ تعادل شیمیایی بدن دارند، تغییر می دهد. کبد و لوزالمعده و غدد فوق کلیوی، به دلیل نوسانات میزان قند خون تحت فشار قرار می گیرند. در سالهای جوانی بدن ما راحت تر می تواند با بالا و پایین

رفتن قند خون کنار آید، اما روزی می آید که سیستم دفاعی بدن مقاومتش را از دست می دهد.
برای زنان یائسه علایم این تغییر ممکن است مربوط به ناتوانی و فرسودگی غدد فوق کلیوی باشند. هنگامی که این غدد قوی و سالم هستند، توانایی بیشتری در ترشح استروژن دارند که مانع از نوسانات ناراحت کننده ی هورمونی ایام یائسگی می شوند.
احتمالاً مهمترین ناراحتی که زنان قبل و بعد از یائسگی با آن رو در رو هستند مربوط به دریافت و جذب کلسیم کافی به منظور جلوگیری از پوکی استخوان است.
کسانی که شیرینی می خورند آگاه باشند! شکر مانع جذب کلسیم می شود. برای مقابله با ویران سازترین ناراحتی های یائسگی (شکنندگی استخوان ها) از هم اکنون مواظب میزان شکر مصرفی خود باشید

/ 0 نظر / 4 بازدید