آیا می‌توان پوکی استخوان را تشخیص داد؟

بله ولی این امر دشوار است. در بیشتر موارد پوکی استخوان تشخیص داده نمی‌شود تا اینکه فرد دچار شکستگی استخوان شود.


معاینه جسمانی

و سابقه پزشکی شما کمک می‌کند تا مشخص شود آیا در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارید یا نه. پزشک‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه پیشگیری را برای خود تعیین کنید.


آزمایشهای سنجش تراکم استخوان

این آزمایشها برای تشخیص و پیگیری درمان پوکی استخوان، دقیق‌تر از عکسبرداری با اشعه X هستند. اطلاعات لازم را از پزشک خود بپرسید.


پرتوهای X

معمولا برای تشخیص پوکی استخوان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این پرتوها که به دلایل دیگری استفاده می‌شود ممکن است پوکی استخوان را نیز در حالتی که حدود 25 تا 40 درصد توده استخوان از بین رفته باشد نشان دهد.


در صورتی که دچار پوکی استخوان باشید

درمان معمولا عبارتست از:

افزایش مصرف کلسیم

بانوانی که دچار پوکی استخوان هستند روزانه به 1000 تا 1500 میلی گرم کلسیم نیاز دارند.


حفظ سلامتی خود

به طور منظم به دکتر مراجعه کنید.

به قدر کافی کلسیم وویتامین D مصرف کنید.

یک برنامه غذایی متعادل سالم داشته باشید.

سیگار نکشید.


بیشتر ورزش کنید

چون استخوانهای شما شکننده‌اند، دقت کنید حتما با پزشک‌تان درباره نحوه ورزش بی خطر مشورت کنید.


دارو درمانی

بعضی داروها موجب کند شدن روند کاهش استخوان می‌شوند. داروهای دیگری نیز هست که ممکن است پوکی استخوان را درمان کنند،‌ گرچه تاثیربخشی آنها هنوز مورد بررسی است. قبل از آغاز هرگونه دارو درمانی درباره فواید و ضررهای آن با پزشک خود صحبت کنید.


از زمین خوردن پیشگیری کنید

از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا گیجی شما می‌شوند خودداری کنید.

کفشهای محکم بپوشید که دارای پاشنه‌های کوتاه و کف عاج دار باشد.

مسیرها و راه پله‌ها را کاملا روشن نگه دارید.

در کنار دوش و دستشویی دستگیره نصب کرده و از آنها استفاده کنید.

منزل خود راعاری از موقعیتهایی گردانید که موجب زمین خوردن افراد می‌شوند.

از دستگیره و نرده پلکان استفاده کنید.

از راه رفتن روی سطوح لغزنده نظیر مسیرهای یخ زده و زمین‌های خیس و روغنی شده اجتناب کنید.


کلسیم کافی در برنامه غذایی خود بگنجانید

کلسیم کافی می‌تواند موجب پیشگیری و درمان پوکی استخوان شود.

از این رهنمودها استفاده کنید.

میزان توصیه شده مصرف کلسیم در هر روز :

بین سنین 11 تا 24 سال هستند 1200 – 1500 میلی گرم

باردار بوده یا شیر می‌دهند 1200 – 1500 میلی گرم

25 تا 49 ساله هستند (قبل از یائسگی) 1000 میلی گرم

50 تا 64 ساله هستند (بعد از یائسگی) 1000-1500 میلی گرم

65 ساله و به بالا هستند 1500 میلی گرم


بهترین راه جذب کلسیم

مصرف غذاهای پر از کلسیم می‌باشد. این غذاها عبارتند از:

لبنیات نظیر شیر کم چربی، پنیر و ماست کم چربی

ماهیهای نرم استخوان نظیر کنسرو ماهی آزاد، ساردین

سبزیجات تازه

خشکبار

حبوبات

سویا

از دکتر یا متخصص تغذیه خود بپرسید که به چه مقدار کلسیم نیاز دارید و درغذاهایی که می‌خورید چه مقدار کلسیم وجود دارد.


اگر باید قرص یا شربت کلسیم مصرف کنید:

از دکترتان بخواهید که مناسب‌ترین نوع و دوز آن را برای شما توصیه کند.

همه برچسبها را به دقت بخوانید.

همه داروهای یاد شده را به یکباره نخورید – در طول روز بین مصرف آنها فاصله بگذارید


ویتامین D برای جذب کلسیم حیاتی است

از منابع خوب ویتامین D: ماهیان چرب و نور آفتاب هستند (اما نور بیش از حد آفتاب ضرر داشته و موجب سرطان پوست می‌شود).


پرهیز از مصرف بیش از حد:

نمک، پروتئین، سلولز (همراه با منابع غذایی پرکلسیم) ضروری است.


اگر نمی‌توانید شیر بخورید،
غذاهای لبنی که هضم آسانی دارند مصرف کنید.
به طور منظم ورزش کنید
ورزشهایی که با تحمل وزن بدن همراهند مانع از پوکی استخوان می‌شود.

ورزشهایی که با تحمل وزن بدن همراهند عبارتند از:

راه رفتن، راهپیمایی، دوی آهسته، نرمش (ایروبیک)، ‌تنیس
دقت کنید حتما ورزشی را در برنامه خود بگنجانید که قدری فشار بر پشت و بازوهای شما وارد آورد، نظیر پارو زدن، تنیس یا حرکت با وزنه
هفته ای 3-5 بار و هر بار به مدت 20-60 دقیقه ورزش فوایدی محسوس دارد. (قبل از آغاز برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.)

ورزش کمک می‌کند تا:

عضلات و استخوانها را تقویت کنید .
کارآیی قلب خود را افزایش دهید.
وزن خود را کنترل کنید.
استرس را کاهش دهید
تعادل و چالاکی خود را بهبود بخشید، که می‌تواند مانع از زمین خوردن شما گردد.
 

 

/ 0 نظر / 5 بازدید